1. Strategi går ut på hvordan man bør planlegge en operasjon
2. En kommunikasjonsstrategi er gjerne et skriftlig dokument som beskriver hvordan virksomheten skal gå fram for å oppnå det den ønsker. En informasjonsplan bygger på fem forskjellige faser og er ikke like konkret som en kommunikasjonsstrategi.
3. De ulike fasene i en informasjonsplan er: forankring, situasjonsanalyse, planleggingsfasen, gjennomføring og evalueringsfasen.
4. Forankring: Forankring betyr at virksomheten skal ha et klart mål med strategien, og at alle som arbeider der, bør kjenne til målet og være involvert i prosessen.
Situasjonsanalyse: Man bruker metoder for å finne virksomhetens styrker, svakheter, muligheter og trusler. Ut fra disse listene lager man en samlet analyse av situasjonen man står i.
Planleggingsfasen: Her konkretiseres målene som ble diskutert i forankringsfasen.
Gjennomføring: Dette betyr at man gjennomfører de aktivitetene man har planlagt
Evalueringsfasen: Vi evaluerer de ulike fasene i strategien for å vurdere om de er gjennomført på en god nok måte.
5. Krisekommunikasjon dreier seg om en organisasjons kommunikasjon under en krise. Det er viktig for en organisasjon å ha en god plan fordi under en krisesituasjon vil folk ha informasjon og svar fra den organisasjonen det gjelder, f. eks hvis noen blir alvorlig syke av å ha spist et produkt, er det viktig for den virksomheten som produserer produktet å informere alle om at man ikke bør spise det produktet.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar