Repetisjonsoppgaver Kap. 1
1. En vanlig definisjon på informasjon og samfunnskontakt er ”organisasjoners planlagte kommunikasjon med omgivelsene”. Informasjon og samfunnskontakt er altså noe som organisasjoner holder på med.
2. Det er nødvendig for en organisasjon å drive med informasjon og samfunnskontakt for å få budskapet sitt fram til sine interessenter.
3. Informasjon og samfunnskontakt er et fag som er opptatt av å kommunisere, men som er noe annet en reklame. PR står for public relations er ”forholdet til publikum” Oppgaven er altså å opprette og opprettholde en forbindelse med publikum eller allmennheten. Markedsføring er å fremme et produkt.
4. Omgivelsene for informasjon og samfunnskontakt er de som organisasjonene kommuniserer med.
5. Interessenter er noen som har interesser innenfor et bestemt område. Interessentene kan man dele opp i: normsettere, tilførere, mottakere, allierte og Ad hoc allierte.
6. Det som folk flest mener om en sak, kaller vi den offentlige mening.
7. PR-byråer hjelper organisasjoner med å tilrettelegge og styre kommunikasjon. PR-byråer kan være komplette kommunikasjonshus, som leverer mange tjenester. Det finnes også spesialiserte byråer innen medie- og myndighetskontakt, finansiell info, markedskommunikasjon osv.
8. Definisjonen på omdømme er ”Hvordan en virksomhet oppfattes av opinionen og samfunnet.”
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar