onsdag 10. februar 2010

Oppgaver onsdag 10.02

Oppgave 1:
VG-reklame: Munter stemning med musikk i begynnelsen. Vi hører personer som prater i bakgrunnen. Målgruppen kan være både ungdommer og voksne, dvs de fleste som skjønner hva som foregår i reklamen.

Plateprating: Ofte en konkurranse ”gjett låten” eller ”gjett vokalisten” osv. Musikk blir spilt i bakgrunnen. Man bruker konkurransen for å få lyttere til å høre på.

Månelanding: Den har en dokumentarisk autoritet fordi vi hører astronauten prate. Han beskriver overflaten på månen, og vi hører motorlyd i bakgrunnen, noe som gjør opptaket troverdig. Det kan være mye støy i mellom sender og mottaker som gjør at innslaget får en dårligere kvalitet.

Vebjørn Rodal: Kommentatoren gjør at vi kan engasjere oss i sendingen. Vi kan føle litt nærvær fordi vi hører publikumet i bakgrunnen.

Varg Veum: Historien som Veum forteller er dramatisk, den handler om hans alkoholisme og hvordan han havnet på en klinikk. Den rolige musikken i bakgrunnen og stemmebruken gjør fortellingen dramatisk. Bla pustelydene han lager er med på å forsterke historien.

Oppgave 2:

Nyhetsmelding
En nyhetsmelding er en kort presentasjon av noe som har hendt. Lytteren venter svar på spørsmålene: hvem – hva – hvor – hvordan– hvorfor – med hvilken konsekvens. Språket i en nyhetsmelding skal være muntlig og presist, uten unødig krimskrams. Man skal heller bruke verb enn substantiv og unngå innskutte setninger.

Reportasje
Ordet reportasje kommer fra fransk og betyr "å bringe noe tilbake". Journalisten tar med seg opptakeren ut og henter med seg inntrykkene tilbake til studio. Kunsten er å formidle det man opplever på en slik måte at lytteren får følelsen av selv å være til stede.
Reporteren er historiefortelleren som står mellom stoffet og lytteren. Gjennom monologer skildrer reporteren det han opplever. En reportasje består som oftest også av intervjuer med aktuelle personer og av reallyd som skaper atmosfære og binder innslaget sammen til en helhet.
En reportasje innledes som oftest med en introduksjon fra studio. Denne formuleres gjerne slik at vi føres rett inn i problemstillingen. Når reportasjen er slutt, får vi en utannonsering som kan bestå av en kort oppsummering av innslaget.

Dokumentar
En radiodokumentar, eller feature, bruker virkeligheten som råstoff i form av intervjuer, scener og faktaopplysninger. Programskaperen setter disse bitene sammen til en historie for lytteren og bruker alle fiksjonens formgrep for å få fortalt historien så spennende og bevegende som mulig.
Programskaperen kan sammenlignes med en kunstner som maler et bilde for lytteren, ikke ved hjelp av farger og former, men ved hjelp av lyd. Ofte møter vi en forteller som leder oss gjennom historien. Bruk av kontentum plasserer fortellingen inn i et univers, som binder de ulike fragmentene sammen til en helhet.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Veldig bra inlegg. Her har du også fått med det viktigste! :)